close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

צמיחה פוסט טראומטית?

הרב ד"ר זאב קרומבייא חשוון, תשפד26/10/2023

מפתיע, אבל גם אירועי טראומה יכולים להפוך לכלי לצמיחה...

תגיות:
עם ישראל עובר בימים אלו את אחת התקופות הקשות ביותר מאז השואה. בנוסף לפגיעה הנוראית של הרצח ופציעה של מאות מאחינו בני ישראל ובנוסף להרס ולחורבן, הרבה אנשים נפגעו קשות גם נפשית. כנראה שהפגיעה הנפשית החמורה ביותר שעלולה להיגרם לאנשים בעקבות המצב המחריד היא תחושת חוסר אונים (helplessness). חוסר אונים היא תחושה שעלולה להתעורר בעקבות מצבים מסכני חיים שבהם האדם עלול להרגיש שאין שום דבר שביכולתו לעשות כדי להינצל מהמצב הקשה. האדם שחווה אירוע מסכן חיים עלול להרגיש שמעכשיו הוא לא יוכל אי פעם להרגיש בטוח.

תחושת חוסר האונים עלולה להתפתח ל״להפרעת
מתח פוסט טראומטית״ (PTSD Post Traumatic Stress Disorder). ההפרעה הזו מתבטאת בכך שבעקבות האירוע הטראומתי נפגעה קשות היכולת של האדם להחזיר לעצמו את תחושת הביטחון. אנשים שחוו טראומה עלולים לחיות בפחד מתמיד ובלתי פוסק מפני הבאות. הם עלולים להתקשות לישון, לתפקד, לקיים מערכות יחסים אנושיים, והם ממשיכים לעסוק בלי סוף באירוע הטראומתי. אנשים עם הפרעת מתח פוסט טראומתית לא מצליחים להמשיך את חייהם כמו שחייהם היו טרם האירוע הטראומתי.

לא רק מי שחווה את הטראומה עלול להיפגע ממנה קשות, אלא גם מי שנחשף לסיפורים של אנשים שחוו את הטראומה עלול להיפגע רגשית במה שמכונה בשם ״טראומה משנית״. לכן מאד רצוי להימנע עד כמה שאפשר מליחשף לכל סיפורי הזוועה.

מכיוון שכבר נכתב הרבה בימים אלו על הדרך להפחית את ההשפעה הקשה של האירועים הנוראים על מצבנו הרגשי לא נרחיב בעניין זה אלא נעסוק דווקא בתופעה חיובית שנצפתה אצל חלק מהאנשים שחוו טראומה. מסתבר שחלק מהאנשים שחוו טראומה קשה, כגון פיגוע או מלחמה או מחלה קשה ל״ע ול״ע ניצלו את החוויה הנוראית דווקא לתהליך חיובי. יש אנשים שהטראומה היוותה עבורם הזדמנות לשינוי חיובי בחיים שלהם. התהליך הזה נקרא ״צמיחה פוסט טראומטית״ (Post Traumatic Growth).

למרבה הפלא, מחקרים שנערכו באנשים שחוו טראומה מצאו שקרוב ל 90% מהם הצליחו למצוא משהו חיובי בטראומה. אנשים שחוו טראומה למדו להעריך הרבה יותר את החיים שלהם ואת האנשים שקרובים אליהם. אנשים למדו להעריך הרבה יותר את מה שיש להם ולמדו לקבל בשמחה את האתגרים השונים בחייהם. בין הנושאים המרכזיים שהתעצמו בעקבות טראומה אפשר לציין התחזקות וחיבור לצד הרוחני והדתי בחיים.

כמו כן, אנשים שחוו טראומה התחזקו עם אמונה הרבה יותר חזקה בכוחות שלהם. עבור אנשים מסוימים הטראומה יכולה להוות הוכחה לכך שהם הרבה יותר חזקים ומסוגלים להתמודדות ממה שהם חשבו עד אז. הטראומה גם פתחה בפני אנשים אפשרויות חדשות שבעבר לא חשבו עליהן או שלא האמינו שהם יכולים להשיג. יש אנשים רבים שהחוויה הטראומטית העניק להם פרופורציה חדשה לכל מה שקורה בחיים.

אנשים רבים שחוו טראומה למדו להעריך עד כמה קשה לאנשים להתמודד, ולמדו להתייחס ביתר סובלנות לעצמו ולאחרים. אנשים למדו להיות פחות ביקורתים כלפי עצמם וכלפי אחרים מתוך הערכה יותר עמוקה של הקשיים של החיים האנושיים.
כמובן שאף אחד לא מחפש ניסיונות, ועלינו להתפלל שלא נאלץ לעמוד בניסיונות כאלו שהרבה מאד אנשים עברו ועוברים בימים האחרונים. יחד עם זאת, אם נגזר על מישהו ל״ע ול״ע חוויה כזו הוא יכול לנצל אותה באופן חיובי, כפי שמפרש הבעש"ט את הפסוק "עת צרה היא ליעקב וממנה ייוושע" – מתוך הצרה עצמה ("ממנה") צומחת הישועה. זאת על-ידי שהופכים את ה'צרה' ל'צֹהר', מלשון חלון מאיר.ונסיים בתפילה שמעתה והלאה הכל יהיה אך ורק בחסד וברחמים גלויים.

_____
הרב ד״ר זאב קרומבי הינו דוקטור לטיפול זוגי ומומחה להתמכרויות התנהגויות. להערות ושאלות: 0547-822686
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה